Coaching

Teamcoaching

Gerda begeleidt teams in hun ontwikkeling naar teamvolwassenheid en excellentie. Het succes van het team bestaat uit goed samenwerken, talenten benutten, effectieve communicatie en het neerzetten van een professionele cultuur. Het team kent een duidelijk doel. Alle teamleden gedragen zich verantwoordelijk en streven naar het maximaal haalbare. In een excellent team krijg je waardering, komt iedereen tot zijn recht en werk je met plezier.

Streven naar een excellent team klinkt vanzelfsprekend, maar is lang niet altijd eenvoudig. Het begint met bewustwording van de kwaliteiten, onderlinge verschillen en overeenkomsten van de teamleden. Het vraagt om inzicht in gedrags- en relatiepatronen. Samen kom je tot een gezamenlijke visie op taak en doelstelling. Teamleden leren reflecteren op eigen inbreng en leren denken in win-win.

Een excellent team is een effectief en daadkrachtig team. In dit team heerst een goede sfeer en krijg je energie van je inspanningen.

Samen bepalen we het doel, de koers en het gewenste resultaat.
Vanuit bewezen theorieën en met diverse werkwijzen en methodieken gaan we aan de slag om gedrag, communicatie en relatiepatronen te begrijpen en positief  te beïnvloeden.Een team in ontwikkeling zorgt voor persoonlijke en professionele groei en betere werkrelaties. Een team in  ontwikkeling is een team op weg naar excellentie.

Thema’s kunnen zijn:

  • Samenwerken
  • Samen sterker met synergie
  • Verantwoordelijkheid
  • Visie vorming
  • Communicatie
  • Oplossen van conflicten
  • Collegiale consultatie
  • Professionele cultuur
    Leerkracht coaching

    Het uitgangspunt van ieder coachtraject voor leerkrachten en docenten is:

    • Iedere leerkracht wil graag goed onderwijs geven
    • Iedere leerkracht wil graag het beste doen voor zijn of haar leerlingen
    • Iedere leerkracht wil graag een goede relatie met alle leerlingen, collega’s en andere betrokkenen

    Graag iets willen, betekent niet altijd dat het ook lukt

    De praktijk is soms anders:

    • Je hebt een moeilijke groep
    • Je krijgt je klassenmanagement niet op orde
    • Het lukt je niet om de werkhouding van de leerlingen te verbeteren
    • Je hebt een verkeerde start gemaakt aan het begin van het schooljaar
    • Er is een nieuwe werkwijze die je je maar moeilijk eigen gemaakt krijgt
    • Je bent het plezier in je werk kwijtgeraakt
    • Er is een verstoorde relatie met enkele ouders, collega’s of externen
    • De relatie met je leidinggevende drukt een stempel op je functioneren
    • De samenwerking tussen jou en je duo-partner loopt stroef
    • Er is geen aantoonbare reden, maar toch loopt het niet lekker in de groep

    Gerda komt graag met je meekijken en meedenken vanuit een neutrale positie.
    Samen brengen we de concrete problemen in kaart.We bepalen wat het gewenste doel is wat je wilt halen en zetten dat om in concrete meetbare handelingen.

    We gaan zoeken naar alle mogelijke factoren die zowel positief als negatief van invloed zijn. Hierbij kijken we niet alleen naar de context, maar ook heel eerlijk naar je eigen bijdrage. Wat zijn jouw normen, waarden, overtuigingen en behoeften?

    Hoe ziet jouw handelen eruit? Welke belemmeringen spelen een rol in jouw functioneren? Hoe kun je die belemmeringen wegnemen? Welke factoren zijn onveranderbaar en hoe kun jij er anders mee om gaan?

    Soms is het analyseren van het probleem al de oplossing. Een nieuwe kijk op de situatie geeft ruimte voor andere wegen. Het delen van je vragen en problemen zorgt al voor verlichting.

    Een coachtraject is een professionele investering in jezelf.

    • Voor startende leerkracht
    • Senior leerkracht
    • Re- integrerende leerkracht

      Persoonlijke coaching

      Een persoonlijk coachtraject richt zich op een goede balans in je leven en het bereiken van een gewenst zelfgekozen doel.

      • Werken aan persoonlijk leiderschap.
      • Met meer zelfvertrouwen en minder stress in het leven staan.
      • Mijn eigen kwaliteiten beter benutten.
      • Effectiever communiceren en werken aan mijn sociale vaardigheden.
      • Assertiever worden en mijn grenzen aan geven.
      • Mijn perfectionisme overwinnen en leren om de controle los te laten.
      • Meer prioriteiten stellen en beter omgaan met mijn tijd.

       

      Samen werken we aan het vertalen van jouw doelstelling naar concreet gedrag. We gaan op zoek naar je motieven, overtuigingen, behoeften en relatiewens. We brengen je kwaliteiten, talenten en krachtbronnen in kaart.
      We zoeken de verborgen processen, belemmeringen, blokkades en negatieve patronen om ze om te buigen naar positieve overtuigingen en gewenst gedrag.

      Vanuit zelfinzicht en zelfbewustzijn ben je in staat om in de praktijk van elke dag aan de slag te gaan op een manier die jij belangrijk vindt en nodig hebt.

        Intervisie / supervisie

        Iedere leidinggevende functie heeft zo zijn vraagstukken of je nu directeur, locatieleider, teamleider, intern begeleider of coördinator bent.

        Het bespreken van deze praktijkvraagstukken zorgt niet alleen voor een transfer van  praktijk naar theorie en weer terug naar de praktijk, maar ook voor oplossingen.

        In een proces van geven en nemen versterk je elkaars kennis en vaardigheden.

        Gerda helpt je bij het opzetten en functioneel maken van een intervisie groep of is beschikbaar als supervisor op individuele basis.