Training

Trainingen worden op maat aangeboden passend bij de leerbehoefte van het team.

Trainingen kunnen ook in een standaard versie, in workshopvorm of als masterclass aangeboden worden voor bijvoorbeeld scholen academies of studiedagen.

Trainingen kunnen variëren van 1 à 2 dagdelen tot enkele dagen verspreid over een cursusjaar. Bij meerdaagse trainingen worden opdrachten mee gegeven om het geleerde direct in de praktijk toe te passen of onderdelen uit te proberen. De transfer van theorie naar praktijk en de reflectie hierop zorgt voor verdieping in het leren en verhoogd het rendement van duurzame verandering.

Effectieve communicatie

Communicatie kun je niet uit een boekje leren, want jijzelf staat niet in dat boekje.

Er zijn wel algemene principes en voorspelbare interactiepatronen, maar zodra jijzelf aan een gesprek deelneemt, neem je ook jezelf mee in dat gesprek. Jouw kijk, belangen, gevoelens en wijze van communiceren spelen een rol in de efficiëntie van het gesprek. De vraag is telkens weer: “Bereik je je doel?” Beter nog: “Bereik je je doel met behoud van relatie?”

Het is belangrijk dat je weet hoe een gesprek in elkaar zit, zodat je weet op welk niveau miscommunicatie kan plaats vinden en hoe je kunt bijsturen. Daarbij is het ook belangrijk om te weten welk soort gesprek je voert en met wie je in gesprek bent zodat je kunt kiezen voor een passende aanpak.

Communicatie trainingen zijn zeer interactief. Met een veelheid aan opdrachten en werkvormen worden de deelnemers mee genomen in de theorie, die direct weer gekoppeld wordt aan de eigen praktijk.

Gerda is als trainingsacteur ook in staat om de realiteit uit ieders eigen praktijk met een glimlach en een knipoog zichtbaar te maken in een oefensituatie. Hierdoor worden de trainingen levendig en praktijkgericht. Er is hiermee ook gelegenheid om in een veilige setting nieuwe kennis uit te proberen en vaardigheden te oefenen.

Wat je vandaag leert, kun je morgen toepassen.

    In gesprek met ouders

    Ouders spreek je soms zelden, soms alleen op officiële momenten en soms te veel, te vaak en te onverwachts.

    Gesprekken kunnen heel erg verschillen in de wijze waarop gesproken wordt, waar er gesproken wordt en waarom er gesproken wordt. Dit vraagt om een goede visie op ouderbetrokkenheid, een professionele houding en goede communicatieve vaardigheden.

     

    • Gesprekniveaus
    • Gespreksmodel
    • Gespreksvaardigheden
    • Ouderbetrokkenheid
    • Ouders met weerstand

    In gesprek met kinderen

    Er zijn verschillende redenen om met een kind in gesprek te gaan; een gezelligheidspraatje om de relatie te verstevigen, een gesprek over onderwijsbehoefte, leerdoelen of welbevinden, een probleem oplossen of een disciplinair gesprek. Ieder gesprek heeft een ander doel en dus ook een andere aanpak. Wat vraagt elk gesprek aan communicatieve vaardigheden en hoe krijg je kinderen aan het praten?

     

    • Soorten gesprekken met kinderen
    • Gespreksdoel en gespreksopbouw
    • Gespreksvaardigheden
    • Kinderen en hun communicatieve ontwikkeling
    • Portfolio gesprekken

      De leerkracht als coach

      Leren is meer dan het volgen van een goede instructie, een duidelijke uitleg of een effectieve demonstratie. Naast deze efficiënte leerkrachtvaardigheden om kinderen stap voor stap mee te nemen op weg naar een leerdoel, gaat leren juist ook over nadenken over je aanpak, je motivatie of je werkhouding. Het gaat over reflecteren, analyseren, verbanden leggen en nieuwe wegen bedenken. Daarvoor moet een leerkracht goede vragen kunnen stellen op meerdere niveaus, effectieve feedback, feed up en feed forward kunnen geven en op het juiste moment kiezen voor een aanwijzing.

       

      • Didactisch coachen
      • Feedback, feed up, feed forward
      • Goede vragen stellen
      • Goede aanwijzingen geven

        Effectieve gespreksvoering voor leidinggevenden

        Het voeren van gesprekken is een essentieel onderdeel van de functie van een leidinggevende. Naast het koffiepraatje met uw collega’s moet u diezelfde collega’s ook informeren, aansturen, motiveren, coachen, om steun vragen of iets weigeren. Daarnaast zijn er verschillende contactmomenten en gesprekken met kinderen, ouders en externen. De kwaliteit van de beroepsuitoefening wordt voor een groot deel bepaald door de vaardigheid om effectieve gesprekken te voeren in uiteenlopende situaties en bij uiteenlopende persoonlijkheden.

         

        • Inzicht in gespreksvoering
        • Gespreksvaardigheden
        • Gespreksmodellen voor verschillende situaties
        • Functionerings-en beoordelingsgesprekken
        • Situationeel Leidinggeven
        • Progressie gericht coachen
        • Omgaan met weerstand

            Gewenst gedrag in de groep

            Preventief werken aan gewenst gedrag voorkomt een groot deel van de gedragsproblemen in de groep. De eerste stap is dan ook bepalen hoe dat gewenste gedrag er uit zou moeten zien. Dan volgt de aanpak om dit gewenste gedrag voor elkaar te krijgen. Afhankelijk van wat je wilt bereiken heb je andere interventies of middelen nodig.

            Een positieve groep bouw jezelf

            Het bouwen van een positieve groep vraagt van leerkrachten meer dan het afwerken van een programma met kennismakers en energizers voor de eerste schoolweken. Het vraagt om inzicht in de verschillende processen, die soms veel op elkaar lijken en overlap vertonen, maar op essentiële punten een beroep doen op andere leerkrachtvaardigheden en interacties.

             

            • Groepsdynamica
            • Orde houden
            • Sociaal emotioneel Leren
            • klassenmanagement

              Pedagogisch klimaat vormgeven

              Hoe vertaal je de pedagogische visie van jullie school naar zichtbaar gedrag? Wat zijn jullie normen en waarden en welk concreet gedrag hoort daar bij? Wat moeten kinderen wel of niet doen waardoor jullie visie zichtbaar wordt en wat moeten leerkrachten doen of laten om dat voor elkaar te krijgen?

               

              • Visie
              • Concreet gedrag
              • Schoolafspraken
              • Samen verantwoordelijk
              • De kinderen als spiegel van het team

              Pedagogische interactievaardigheden versterken

              Pedagogische sensitiviteit bestaat niet alleen uit goed kijken naar de onderwijsbehoeften van je groep, maar vooral ook uit goed kijken naar jezelf.

              Wie ben jij? Wat kenmerkt jouw handelen? Wat is het effect van jouw handelen? Wat zijn jouw stimulerende en belemmerende factoren in de omgang met je groep of je team? Hoe kun je hier winst halen?

               

              • Interactievaardigheden
              • Interactiepatronen en communicatiestijlen
              • Normen, waarden, overtuigingen
              • Behoefte- en relatiewensen
              • Professionele aanspreekcultuur

               

              Een goede werkhouding bevorderen

              Het voeren van gesprekken is een essentieel onderdeel van de functie van een leidinggevende. Naast het koffiepraatje met uw collega’s moet u diezelfde collega’s ook informeren, aansturen, motiveren, coachen, om steun vragen of iets weigeren. Daarnaast zijn er verschillende contactmomenten en gesprekken met kinderen, ouders en externen. De kwaliteit van de beroepsuitoefening wordt voor een groot deel bepaald door de vaardigheid om effectieve gesprekken te voeren in uiteenlopende situaties en bij uiteenlopende persoonlijkheden.

               

              • Inzicht in gespreksvoering
              • Gespreksvaardigheden
              • Gespreksmodellen voor verschillende situaties
              • Functionerings-en beoordelingsgesprekken
              • Situationeel Leidinggeven
              • Progressie gericht coachen
              • Omgaan met weerstand

              Executieve Functies versterken

              Om goed te kunnen werken en leren is de ontwikkeling van de executieve functies van belang. De executieve functies bestaan uit een complex geheel van denkprocessen en het uitvoeren van sociaal en doelgericht gedrag. Wat zijn de belangrijkste executieve functies? Hoe kun je de ontwikkeling stimuleren of hoe kun je minder ontwikkelde functies ondersteunen?

               

              • Executieve functies
              • Stimulering
              • Ondersteuning

              Zelfstandig en Zelfverantwoordelijk leren

              Je hoort het overal in het onderwijs: leerlingen moeten meer eigenaar worden van hun leerproces. Ze moeten meer zelfstandig en zelfverantwoordelijk aan de slag .

              Maar wat is eigenaarschap eigenlijk? Wat is de visie van jullie team op zelfstandig werken en leren? Hoever willen en kunnen jullie gaan in het proces naar zelfstandigheid? Hoe bereik je stapsgewijs het doel?

               

              • Visie en doelstelling
              • Organisatie
              • Leerkrachtvaardigheden
              • Kind vaardigheden
              • Leerstof keuze
                    Lastig gedrag begrijpen en beïnvloeden

                    Kinderen communiceren meestal niet rechtstreeks wat hen bezig houdt. Hun gevoelens en behoeften kunnen verborgen zitten achter onverklaarbaar en ongewenst gedrag. Dit gedrag verstoort onderlinge relaties en levert regelmatig problemen op in de klas. Op een ineffectieve manier vragen ze om uw aandacht. Hoe reageer je hier adequaat op?

                     

                    • Wat is lastig gedrag?
                    • Soorten probleemgedrag en hun ernst
                    • Aanpak van probleemgedrag
                    • Onderwijsbehoefte
                    • Diverse specifieke gedragsproblemen kunnen belicht worden

                      Naar gewenst gedrag in het team

                      De gastvrije school

                      Hoe gastvrij is jullie school? Hoe gastvrij is jullie team?

                      Er komen veel mensen jullie school binnen. Ouders, invalleerkrachten, leveranciers, externen met speciale expertise, boven schoolse leidinggevenden, buurtbewoners, ambtenaren, enz.

                      Wat is het eerste wat deze bezoekers zien, zowel buiten, als binnen de school?
                      Wat is het eerste wat ze horen van leerkrachten, conciërge of kinderen?
                      Hoe behulpzaam zijn jullie voor de bezoekers?
                      Welk visite kaartje leveren jullie af? Wil je zo bekend staan?

                        Collegiale consultatie / Peer-to-peer learning

                        Een zeer efficiënte leervorm is peer-to-peer-learning.

                        Samen leren in de eigen praktijk. Leren van elkaar en met elkaar op basis van gelijkwaardigheid. Je leert problemen oplossen, elkaar helpen en elkaars expertise te benutten. Ook werk je samen aan het vergroten van elkaars professionaliteit en vakbekwaamheid. Een onderdeel daarvan is collegiale consultatie.

                        Onder welke voorwaarden en hoe geef je collegiale consultatie vorm
                        Naar wat en hoe kijk je bij elkaar in de groep. Hoe voer je na het lesbezoek hier een constructief gesprek over.

                        DISC teamtraining

                        Het DISC model is een methode om naar gedragsstijlen en persoonlijkheden te leren kijken en daarop in te spelen. Iedereen is namelijk anders en iedereen communiceert op een andere manier. Communicatie verloopt beter als je in staat bent om rekening te houden met deze verschillen.

                        De DISC beschrijvingen geven je in begrijpelijke taal inzicht in bewuste en onbewuste voorkeuren in gedrag en communicatie.
                        Je krijgt inzicht in je drijfveren, eigen kwaliteiten, je kenmerkende manier van doen.
                        Je krijgt inzicht in je valkuilen die in verschillende omstandigheden naar de voorgrond komen.
                        Je leert in welke omstandigheden je juist optimaal functioneert en wat maakt dat  je je energie verliest.
                        Je krijgt inzicht in welke taken bij jou passen en hoe je die het beste kunt uitvoeren.

                        Een goed team heeft een goede mix van de vier gedragsstijlen en bezit daarmee alle beschikbare kwaliteiten. DISC leert elkaar beter begrijpen en weten wat jijzelf en de ander nodig heeft.

                        D: Direct en daadkracht

                        Iemand die in deze categorie valt, is eerder extravert dan introvert, handelt snel en taakgericht, houdt van uitdagingen en is niet bang om de leiding te nemen. Hij/zij is wilskrachtig houdt van verantwoordelijkheid en heeft graag controle op de omgeving.

                        Zo stem je af op deze persoon als je wilt dat je boodschap overkomt:

                        • Communiceer op basis van feiten
                        • Ingaan op emotie of persoonlijke beleving heeft weinig zin
                        • Ga in op nieuwe mogelijkheden en verandering
                        • Benadruk uitdaging
                        • Wees helder en structureer je boodschap
                        • Laat geen blijk van twijfel zien
                        I: Interactief en inspirerend

                        Iemand  met een (be)invloedende gedragsstijl is overwegend extravert. Bij deze persoon draait het om de ander. Hij/zij is verbaal sterk, zit vol idealen en zet zich in om anderen te overtuigen en motiveren. Hij/zij houdt van sociale activiteiten, zit vol dadendrang, maar mist vaak focus en discipline.

                        Zo stem je af op deze persoon:

                        • Wees betrokken, vriendelijk en geïnteresseerd
                        • Geef regelmatig waardering voor wat goed gaat
                        • Stel vragen naar concrete uitvoering van plannen
                        • Vat samen om structuur aan te brengen
                        • Ga mee in de actie en de energie
                        • Geef deze chaotische en impulsieve persoon overzicht en focus op de hoofdpunten
                        S: Stabiel en sociaal

                        Een persoon in deze categorie is een ware teamplayer en neigt vooral naar introvert gedrag. Deze persoon is bescheiden en voelt zich vooral op zijn gemak in een ontspannen en vriendelijke atmosfeer met zekerheid en duidelijke afspraken.
                        Hij/zij is regelmatig een specialist op 1 gebied, maar heeft moeite om zichzelf te promoten.

                        Zo stem je af op deze persoon:

                        • Betrek deze persoon bij opdrachten en processen
                        • Houd hem op de hoogte van veranderingen
                        • Communiceer helder en logisch
                        • Vertel wat deze persoon te wachten staat, zodat hij zich kan voorbereiden
                        • Voeg regelmatig evaluatiemomenten in
                        C: Consciëntieus en correct

                        De persoon met deze gedragsstijl neigt vooral naar introvert gedrag. Hij/zij geeft de voorkeur aan orde, discipline en het nastreven van hoge kwaliteit. Zijn/haar handelen is procesmatig gepland, precies en houdt rekening met details. Ze werken efficiënt, maar verliezen zich ook regelmatig in details.

                        Zo stem je af op deze persoon:

                        • Overtuig deze persoon met feiten
                        • Bereid je goed voor op een gesprek en kom afspraken na
                        • Geef deze persoon ruimte om na te denken
                        • Gebruik de vraagvorm bij het constateren van fouten
                        • Vraag naar onderliggende gedachten

                        DISC Teamtraining voor een betere samenwerking en goede resultaten.
                        DISC Teamtraining is effectief voor: Teambuilding, Team effectiviteit, Team communicatie en Teamleiders ontwikkeling